Quatre formes d'adjudicar a la trama contractes de la Diputació d'Alacant per al pavelló en Fitur
Durant almenys tres anys seguits la Diputació d'Alacant presidida per José Joaquín Ripoll va licitar el disseny, construcció i muntatge del pavelló del Patronat de Turisme Costa Blanca en Fitur pel procediment d'urgència. Les tres vegades va ser adjudicat a Diseño Integral para Stands Molinos, SL, que va ser l'única empresa que es va presentar. Així ho arreplega Compromís en la denúncia que ha presentat davant la Fiscalia Anticorrupció pel suposat frau en el procediment.
Es pregunta Gerard Fullana, portaveu de la coalició en la Corporació provincial, quina urgència pot haver-hi en l'adjudicació per a un esdeveniment la celebració del qual es coneix amb un any d'antelació. I com pot repetir-se aqueixa urgència tres anys seguits. No menys cridaner és que els terminis per al concurs anaren de molt pocs dies coincidint amb dates festives: del 23 de desembre del 2004 al 4 de gener del 2005, del 12 al 19 de desembre del 2006 i del 22 de desembre del 2006 al 5 de gener del 2007. Un altre aspecte sospitós de manipulació és que el contracte s'adjudicara per 406.000 euros el 2005, que augmentara a 655.000 euros el 2006 i tornara a baixar a 359.000 euros el 2007. Es tracta d'oscil·lacions per a una mateixa tasca difícils de justificar.
Destaca la coalició valencianista que del 2004 al 2007 va haver-hi múltiples contractes menors amb Diseño Integral para Stands Molinos, SL i Exporigging, SL, societats administrades per les mateixes persones. Ambdues empreses estan incloses en la trama d'adjudicacions per a Fitur i altres fires turístiques que ja investiga un jutjat d'Oriola. A partir del 2008 va deixar d'usar-se el recurs de trossejar els contractes en pagaments de menys de 12.000 euros (límit llavors per a haver de fer concurs públic) i van començar a agrupar-se molts dels serveis per a diverses fires.
En 2008 el concurs va ser obert i es van presentar cinc empreses. Va tornar a guanyar Disño Integral para Stands Molinos, SL, malgrat que la seua va ser l'oferta més cara, amb un cost de 632.053 euros. Això va ser possible perquè la baremació va atorgar el menor pes a l'oferta econòmica enfront d'altres criteris com el disseny global, la “distribució de funcionalitats” o l'aportació de millores, aspectes en els quals es va atorgar a la firma sota sospita les majors puntuacions.
Va haver-hi encara una quarta forma d'adjudicar contractes a les dues empreses amb seu al País Basc. Es va utilitzar el procediment negociat sense publicitat per a atorgar en 2007 almenys quatre vegades els contractes per a l'adaptació de l'expositor de Fitur per a sengles fires, per imports de 20.000, 29.708, 28.290 i 21.744 euros. La Diputació va convidar les dues empreses de la trama i una tercera, Publicitat Alacantina, SA, que en tots els casos va acabar declinant la invitació.
La denúncia de Compromís assenyala que tot això apunta a una actuació continuada que ha de ser investigada amb celeritat.