Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Guardiola saca la carta del pucherazo y desaparece sin explicar los casos machistas
España no es un infierno fiscal: la recaudación aumenta pero sigue lejos
Opinión - 'El poder de mantener la boca cerrada', por Esther Palomera

El Port de València rectifica i instal·la les barreres per a frenar la terbolesa de les platges del Saler per l’ampliació nord

Huit vaixells fondejats recentment enfront de la platja del Saler.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

Huit mesos després de l’inici de les obres de l’ampliació nord del port de València, l’Autoritat Portuària (APV) ha iniciat la instal·lació de barreres antiterbolesa davant l’exigència de la Demarcació de Costes, després d’haver-se detectat problemes al sud del recinte, en aigües de les platges del Parc Natural de l’Albufera, el litoral de la qual forma part de la Xarxa Natura 2000 i, per tant, tenen una protecció ambiental addicional.

Aquesta va ser una de les 20 exigències que l’organisme dependent del Ministeri de Transició Ecològica va imposar a l’APV per a donar el vistiplau al projecte, les quals venen recollides en l’Informe de Compatibilitat amb l’Estratègia Marina. Segons aquest document, “tant en el port de València com en el de Sagunt, per a evitar l’augment de la terbolesa durant les operacions que pogueren derivar en impactes ambientals, es disposaran barreres antiterbolesa durant l’execució de les operacions de dragatge, de construcció i de rebliment”.

No obstant això, arran de les queixes de diverses entitats veïnals i ecologistes, Costes va fer diverses visites a les faenes i, després de comprovar que no s’havia complit la col·locació, va instar l’APV que les instal·lara. Inicialment, el Port va al·legar que no calia, ja que “els valors detectats pels mesuradors de terbolesa sempre han estat per davall dels llindars que comportarien el seu ús”. L’informe de compatibilitat esmentat, tanmateix, no parla de llindars i fixa la instal·lació en el moment en què comencen els dragatges.

Amb tot, Costes va insistir que la instal·lació d’aquestes barreres era preceptiva a fi que la dispersió d’elements poguera afectar les zones de les platges protegides. Davant aquesta situació, tal com han informat fonts de l’APV a aquest diari, en un primer moment es van col·locar barreres en les zones d’obra terrestres des de l’inici de les faenes.

Pel que fa a la instal·lació de les barreres en les zones de dragatge dels ports de Sagunt i de València, “estan col·locant-se i reforçant-se en noves zones addicionals a les previstes inicialment”. Per a la instal·lació, “s’han recaptat totes les autoritzacions pertinents de les diferents administracions competents des del punt de vista de la senyalització marítima amb la finalitat de complir els requeriments exigits i garantir la seguretat en la navegació”. Així mateix, van insistir que “no s’ha detectat l’incompliment dels nivells de terbolesa exigits en cap moment”.

Les faenes de dragatge que es duen a terme en el port de Sagunt i de València per a obtindre el material de rebliment que requeriran els nous molls, així com la demolició de diversos elements que s’escometen en el dic nord del port de València, principalment l’enderrocament del moll que donava servei als creuers, estarien darrere de la dispersió de sediments a les platges del sud.

El projecte necessita 25,7 milions de metres cúbics de material de rebliment per a les esplanades dels nous molls, cosa que suposa 6 milions més del que es preveia en la declaració d’impacte ambiental (DIA) del 2007. D’aquests, es preveu extraure 15,1 milions de dragatges a l’interior de la dàrsena del port de València, 7,1 més de dragatges a l’interior del port de Sagunt i els 2,6 milions esmentats del banc d’arena de Cullera, del qual des de Costes es va sol·licitar a l’APV que no es feren extraccions.

El tema dels dragatges és, a més, un dels temes que apunta l’informe pericial encarregat pel jutjat pel qual la DIA de l’any 2007 no seria vàlida per al nou projecte. Segons el perit que ha avaluat l’actuació per ordre del jutge, les raons serien les següents: “Increment dels volums i àrees d’actuació dels dragatges necessaris; demolicions dels actuals contradics nord i molls de creuers; canvi d’ubicació de les esplanades i moll d’atracada i és molt probable que s’hagen conformat comunitats marines en el nou hàbitat d’esculleres a causa del temps transcorregut entre la primera fase del projecte i la segona”.

Etiquetas
stats