Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Del tancament dels Alts Forns a pol de la mobilitat elèctrica: Sagunt arranca la reindustrialització valenciana

Proyección de la factoría de Powerco en Sagunto, que desarrollará celdas de baterías para vehículos eléctricos. / Powerco

Laura Martínez

0

Al començament dels anys huitanta, Sagunt va viure un dels processos industrials més crus del país. Les conseqüències d’una crisi econòmica iniciada una dècada arrere, lligada a una crisi energètica influenciada per un conflicte bèl·lic. El tancament dels Alts Forns, que va passar per damunt de totes les protestes, va deixar més de 3.000 treballadors al carrer. Molts eren migrants d’altres punts del país, s’havien creuat la península amb les seues famílies per a treballar. Per a ells, les paraules reconversió industrial estaven lligades a dissort.

Quaranta anys després, la capital del Camp de Morvedre torna a recordar aquestes paraules. Ho fa, de nou, en un context de crisi energètica, una escalada de preus marcada per un conflicte bèl·lic. Però aquesta vegada ho fa amb una mirada més optimista, amb una oportunitat de futur. El grup Volskwagen, el mateix que va absorbir Seat en aquest procés paral·lel de reconversió industrial, ha col·locat divendres la primera pedra de la gigafactoria de bateries per a cotxes elèctrics a Sagunt. Ho fa sota la marca PowerCo, una aliança de 60 empreses i institucions que pretén electrificar el transport de persones i mercaderies des de la localitat valenciana.

En l’acte inaugural de les obres, a què han assistit els directius de totes dues firmes, juntament amb el president del Govern, Pedro Sánchez, i el rei Felip VI, el president recordava les coincidències a Sagunt. Sánchez feia referència a “la duríssima reconversió industrial que va deixar una profunda empremta” en un d’aquests episodis en què la història rima. El cap de l’executiu remarcava que la primera pedra de la gigafactoria, que permetrà la creació de 3.000 llocs de treball directes i al voltant de 12.000 d’indirectes, “és més que un acte simbòlic”, implica “orientar el nostre país cap a un nou model productiu” i caminar cap a l’autonomia estratègica d’Espanya i la Unió Europea. En la mateixa línia es manifestava el president de la Generalitat, Ximo Puig, que recalcava: “No hi haurà una Europa forta sense una indústria forta”.

El projecte suposa una inversió de més de 3.000 milions d’euros per la mercantil alemanya, a més d’una xarxa potent d’empreses, en el marc de la promesa de Seat d’electrificar la seua flota. Però l’aliança vol anar més enllà de construir una fàbrica per a vehicles elèctrics que siga sostenible i autosuficient en matèria energètica. Al costat de les 200 hectàrees que ocuparà la factoria es projecta una planta de reciclatge per als seus components i un centre de formació, una aposta per al sector de la mobilitat sostenible i també per al futur dels joves. La factoria subministrarà als integrants del grup Volskwagen a tot Europa, però també beneficiarà empreses com Ford, situada a uns quants quilòmetres de Sagunt, i exercirà de pol tractor per a altres empreses locals.

“Aquesta gigafactoria ajudarà a garantir el futur de la indústria de l’automoció espanyola, que representa el 8% del nostre PIB i dona ocupació a quasi dos milions de treballadors i treballadores”, ha assegurat el president del Govern, que ha insistit: “Convertim la transició ecològica en una cosa positiva, vinculada a la reindustrialització. Té un impacte decisiu en un moment clau”.

Etiquetas
stats