El demolidor informe d’Hisenda ocultat mesos pel Port de València destapa el possible tripijoc de processos de contractació
“Les places convocades per al personal exclòs de conveni contenen requisits o mèrits que predeterminen d’una manera o una altra el candidat seleccionat. Per tant, podrien no respectar-se els principis constitucionals d’accés a ocupació pública”. Aquesta és una de les demolidores conclusions de l’informe de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE) sobre la política de personal de l’Autoritat Portuària de València (APV) que l’organisme ja fa mesos que amaga.
El document, a què ha tingut accés elDiario.es, s’ha fet entre setembre del 2024 i febrer del 2025 per un equip de funcionaris de la Intervenció Regional de València i el seu abast del control és bàsicament els exercicis 2023 i 2024.
Encara que fa diversos apunts sobre retards en part de la retribució dels seus 460 treballadors (dos alts càrrecs, uns 50 exclosos de conveni, 50 tècnics i 350 treballadors), l’informe posa en relleu la inoperància del nou organigrama en matèria de recursos humans, les competències del qual ha assumit la presidenta, Mar Chao, i remarca possibles restriccions a la pública concurrència en un contracte desistit a una consultora i en el procés selectiu de sis places de direcció.
En concret, destaca que el febrer del 2024, el consell d’administració de l’APV aprova la delegació de determinades competències en matèria de personal i organització en la presidenta i el director general i que, de les decisions preses, es dona compte posteriorment al Consell i afig que, anteriorment, “altres presidents han tingut competències delegades, però no tan àmplies”.
La IGAE assenyala que els plans d’empresa posen de manifest “debilitats en matèria de recursos humans, cosa que hauria de portar a un reforç del departament, i, no obstant això, d’acord amb l’organigrama, no sembla que estiga reforçant-se, sinó que s’ha suprimit la unitat organitzativa esmentada”. Aquestes modificacions evolucionen juntament amb el contracte de Suport a la Gestió de Persones que es va arribar a adjudicar el 8 d’agost de 2024 a Andràs Abogados per 160.930 euros (IVA inclòs). No obstant això, tal com va avançar aquest diari i destaca l’informe, “aquest contracte va ser anul·lat per l’APV a instàncies de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que havia incoat expedient, pel fet de considerar que el requisit d’experiència prèvia del plec per a acreditar la solvència no estava justificat, i limitava la competència”. Amb posterioritat a unes al·legacions, l’APV, en vista que aquesta Comissió havia de recórreer a la via contenciosa administrativa, va desistir del procediment d’adjudicació.
En les seues al·legacions, l’APV s’oposa a la vinculació entre la tramitació del contracte de Suport a la Gestió de Persones i les modificacions en la gestió de recursos humans, però la IGAE afirma que “la veritat és que són coincidents en el temps”.
Possible tripijoc de cinc processos de selecció
En l’apartat ‘Anàlisi dels processos de contractació’ es posa en relleu que “la gestió de les places convocades per a personal exclòs de conveni resulta deficient, amb criteris restrictius que podrien conculcar els principis generals aplicables d’igualtat, mèrit i capacitat”. En aquest sentit, s’han detectat cinc places en què podria donar-se aquesta situació.
En primer lloc, s’assenyala la plaça 271 de Direcció de RORO. Entre els mèrits i els requisits que s’exigeixen està “acreditar haver treballat en llocs de direcció/gerència en una empresa de la comunitat portuària de Valenciaport i ser membre actiu d’aquesta comunitat portuària.” A continuació, afig que “es requereix justificar mitjançant declaració responsable que no posseeix cap conflicte d’interessos amb armador o naviliera, de les que escalen regularment en Valenciaport”, limitant-se això a l’assenyalat, armador o naviliera. “Es considera que aquesta exigència final és molt restrictiva, a més de poder generar conflictes d’interessos, i més que com a requisit, si escau podria haver-se tingut en compte com a mèrit a puntuar”, diu l’informe.
Per a la plaça 272 de Direcció d’Experiència del Client, entre els requisits que s’exigeixen són textualment: “Estar en possessió de la doble llicenciatura en Dret i Administració d’Empreses” i “haver treballat en llocs de responsable de transport en una empresa carregadora el volum de facturació de la qual en l’exercici fiscal 2022 siga superior a 29.000 milions d’euros”. La IGAE no considera justificada aquesta exigència, ja que molt poques empreses arriben a aquest volum. De fet, resulta que hi ha un únic candidat, treballadora d’una important cadena de supermercats, que l’any fiscal 2022 acredita una facturació superior a l’exigida.
La tercera plaça qüestionada és la 276 de cap de Suport a la Gestió Economicofinancera. Entre les funcions a exercir figura “suport en la planificació pressupostària, en la gestió de tresoreria, en el control de despeses, en el control dels deutes pendents (especialment, els del Consorci València 2007 en liquidació), en la gestió administrativa de l’exercici fins a la formulació de comptes i en qualsevol altra tasca que li siga encomanada per la cap Economicofinancera”. Òbviament i de manera final, “dels 11 candidats que s’hi presenten, només 2 superen la primera fase d’experiència. Hi ha un candidat que ha treballat en l’ens a què es fa referència expressa en les funcions”. El document adverteix que s’exclou un treballador per al lloc esmentat sense que hi haja “suport legal per a aquesta exclusió”.
En la plaça 277 de Subdirecció de Gestió de Domini Públic, les funcions requerides són: “Supervisar la gestió correcta del domini públic posant especial èmfasi en l’entorn port-ciutat tenint en compte la imminent liquidació del Consorci València 2007” i “estar en possessió de llicenciatura en Dret o el grau en Dret més màster habilitant per a l’exercici de l’advocacia”, a més de “deu anys d’experiència professional en el departament legal d’empresa privada”. En aquest cas, es destaca que se sol·licita l’exercici de l’advocacia, que no és necessari per a les funcions, i que se sol·licita experiència en sector privat únicament, tot i que es desenvoluparà una funció pública.
En cinqué lloc, en la plaça 278 de subdirector d’Infraestructures, Instal·lacions i Conservació, el document posa en relleu que, d’11 sol·licituds presentades, en resulten només 5 admeses. Entre les funcions figura: “Verificar la planificació d’inversions i vetlar per l’execució del pla d’inversions; supervisar l’execució correcta de les obres, posant especial èmfasi en l’entorn port-ciutat, tenint en compte la imminent liquidació del Consorci València 2007”. Els requisits que se sol·liciten estan, en principi, en sintonia: “Enginyeria de Camins, Canals i Ports, o equivalent, però amb 10 anys d’experiència professional en administració, organisme o ens de dret públic, en un entorn port-ciutat”. Les funcions que s’exigeixen no sols estan relacionades amb la pròxima liquidació del Consorci, que està en aquest entorn, sinó que les inversions més rellevants no són precisament aquestes de l’entorn port-ciutat, i l’experiència, en aquest cas, exclou totalment el sector privat, circumstància que preval sobre l’experiència en obra portuària, siga del sector que siga.
En resum, la Intervenció conclou que “no hi ha un criteri comú per a aquesta valoració” i que, en tres d’aquestes places, només un candidat supera la fase prèvia del procés selectiu i, en dues més, únicament dos candidats. Per tant, “podrien no respectar-se els principis constitucionals d’accés a ocupació pública”.
L’APV defensa la legalitat dels processos
L’APV, en les seues al·legacions, es manifesta contrària, i assenyala que respecta la legalitat i exerceix competències que li són pròpies, i aquests requisits estan justificats, i resulten pertinents, i respecten els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.
En general, tres d’aquestes places han sigut objecte de recurs judicial en via laboral, instades per un sindicat, admeses a tràmit. En concret, l’APV s’asseurà en el banc dels acusats en els pròxims mesos pel pretés tripijoc d’un procés selectiu pel nomenament d’Alicia Gimeno com a cap de Gestió Economicofinancera, arran d’una denúncia del sindicat UGT. I no és l’únic que tindrà lloc, ja que, si no hi ha canvis, l’1 d’octubre de 2026 hi haurà una altra vista pel mateix motiu per la selecció de Manuela Gras, actual subdirectora d’Infraestructures.
Ambdues van ser rescatades del Consorci València 2007, ens públic que gestionava la Marina de València, fins que es va liquidar. La resta del personal acomiadat va encertar davant notari 20 dies abans que vencera el termini per a presentar-se al concurs convocat per l’Autoritat Portuària els noms de les dues adjudicatàries. També està judicialitzat el nomenament de Belén Fernández, ex-subdirectora de Gestió de Domini. Encara que va abandonar el seu lloc, la causa judicial continua vigent.
0