Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Sánchez intenta recuperar el control cercado por los casos de acoso y corrupción
González Amador, alias Alberto Burnet: el ciudadano menos particular de Madrid
OPINIÓN | '¿Qué hacer para evitar la llegada ultra al poder?', por Antonio Maestre

L’esquerra assaja un govern a València amb la proposta de zona de baixes emissions per a salvar 150 milions del boicot de Vox al PP

Papi Robles i Borja Sanjuan presenten la proposta conjunta per regular la zona de baixes emissions.

Laura Martínez

0

L’esquerra s’alia en l’Ajuntament de València contra la inacció del PP i Vox en polítiques contra el canvi climàtic. A un mes que vença el termini per a aprovar una ordenança que regule les emissions contaminants a la ciutat, i després que Vox tombara el projecte de l’equip de govern a què pertany, Compromís i el PSPV han presentat de manera conjunta una proposta de zona de baixes emissions que evite la pèrdua de 115 milions d’euros en ajudes europees i possibles multes milionàries.

Els partits tornen a assajar la coalició amb què van governar entre el 2015 i el 2023 i presenten, per primera vegada en aquest mandat, un pla conjunt de gran importància per a la ciutat. Es tracta d’un ple extraordinari en què debatre, in extremis, una norma que encete el redisseny de les polítiques verdes a la ciutat, aparcades arran de l’arribada del PP i Vox. L’aliança d’esquerres busca pressionar el PP de María José Catalá davant els seus socis de govern, que no sols han tombat el projecte contra la contaminació de la capital, sinó que han registrat una proposta en les Corts perquè es deroguen les zones de baixes emissions ja existents. L’exigència es produeix en el marc de les negociacions amb el PP per a la presidència de la Generalitat. El peatge costarà als valencians quasi 150 milions d’euros, entre ajudes perdudes, possibles sancions i plans que aniran per l’aire.

L’oposició reclama a l’alcaldessa que convoque un ple extraordinari per a aprovar la moció conjunta. En el text, els grups progressistes plantegen un calendari que flexibilitze l’aplicació –primer reduir els vehicles de no residents i després els de veïns–, demanen augmentar l’estacionament reservat per a residents al 55% en cada barri, prioritzar el transport públic mitjançant la recaptació i sancionar els vehicles més contaminants –etiqueta A– a partir de gener del 2027. La proposta sancionadora afecta el 8% dels vehicles que circulen per la capital, entre els que estan censats dins i fora del terme municipal, en una primera tanda. Les limitacions a l’etiqueta B, prop d’un 20% del parc mòbil de la ciutat, no arribarien fins al 2028.

Compromís i el PSPV reclamen que les excepcions tinguen en compte els nivells de renda, a través de l’Iprem, per a no sancionar els que no poden canviar de vehicle, també activitats econòmiques i serveis essencials i vehicles per a persones amb mobilitat reduïda. El text incorpora ajudes per a les famílies més vulnerables i un règim transitori perquè els comerços i les activitats econòmiques puguen adaptar-s’hi sense impactes negatius.

Més enllà de la mesura concreta sobre una ordenança de baixes emissions, l’esquerra torna a dibuixar conjuntament unes polítiques de mobilitat sostenible en la capital. La moció inclou la revisió i la reversió de decisions del govern de Catalá que, segons els diversos estudis universitaris, han incrementat el trànsit i les emissions, com la reordenació del carrer de Colom. Els grups aposten per prioritzar els espais verds, la mobilitat a peu i els projectes que reduïsquen el trànsit rodat, com el Corredor Verd de García Lorca sense trànsit de vehicles. També reclamen millores en el servei de metro i Rodalies, i de la mateixa EMT, que és competència municipal, augmentar aparcaments dissuasius i, en definitiva, dissuadir de l’ús constant del vehicle privat.

Totes dues formacions consideren la situació a la ciutat de “risc col·lectiu” per a la salut. Segons dades aportades, com ha detallat el portaveu socialista Borja Sanjuán, estudis de la Universitat Politècnica de València confirmen que el 40% dels barris de la ciutat ja superen els límits de contaminació actuals, i que amb la nova normativa europea pràcticament tot València quedaria en situació d’incompliment. Això afecta la qualitat de vida dels residents de la ciutat, que tenen “dret” a respirar aire net, assenyala el socialista.

“Oferim una solució real, més justa i social que la proposta del PP, perquè la ciutat no pot continuar bloquejada per la incapacitat del govern”, ha afegit la portaveu de Compromís, Papi Robles. “No volem parlar només d’etiquetes, sinó d’un calendari lògic d’implantació i d’impulsar ajudes a la ciutadania que no tinga recursos per a canviar de cotxe. I que tot el que recapte l’Ajuntament de València vaja a reforçar el transport públic, perquè siga de veritat una alternativa per a la ciutadania”, ha conclòs.

Etiquetas
stats