Adeu al vestigi milionari de la Copa Amèrica: Catalá fa el primer pas per a desballestar el catamarà cedit per Alinghi
El desballestament serà amb tota probabilitat el destí de l’enorme catamarà cedit per Alinghi a la ciutat després de la segona edició de la Copa Amèrica que es va disputar a València l’any 2009 i que l’equip suís va perdre contra BMW Oracle en un duel inèdit en el segle i mig d’història de la competició.
Des de llavors, s’han estudiat diversos usos i ubicacions per a l’embarcació: de l’accés al moll de creuers, a element decoratiu d’una rotonda, o a peça commemorativa de la celebració de la competició nàutica en una zona destacada de la Marina de València. No obstant això, finalment va acabar abandonat en una esplanada de la Marina Sud a l’espera d’una destinació definitiva que mai va arribar, i es va sumir en un creixent estat de degradació.
Segons experts consultats per elDiario.es, l’Alinghi 5 (nom del catamarà) està construït bàsicament de fibra de carboni i en el seu moment es van invertir 100.000 hores de treball i uns 10 milions d’euros per a construir-lo.
Després de la liquidació del Consorci València 2007 i l’entrada d’un gestor privat a la Marina de València que pretén fer diferents obres per a rendibilitzar l’espai, l’Ajuntament que dirigeix l’alcaldessa del PP, María José Catalá, que en el seu moment es va interessar per recuperar l’esdeveniment, ha iniciat els tràmits per a retirar l’embarcació i el seu destí, amb tota probabilitat, serà el desballestament.
Tant el PSPV com Compromís van fer públic dilluns una resolució municipal del mes de juliol passat per la qual es va aprovar “la desafectació del bé catamarà Alinghi 5, propietat de l’Ajuntament de València, alterant la seua qualificació jurídica de bé de domini públic a bé patrimonial, així com la seua declaració com a efecte no utilitzable”.
Segons el mateix document, “amb motiu de la liquidació del Consorci València 2007 i l’inici del nou contracte de gestió de la Marina, es va requerir a l’Ajuntament de València per a l’aclariment de la seua situació a fi d’executar obres en la Marina” i afig que obra en l’expedient compromís de Marina Port València SL, empresa que gestiona l’espai portuari, pel qual s’ofereix, “sense cap cost per a la corporació, al desballestament, la remoció i la gestió dels residus generats a aquest efecte, prèvia autorització per escrit per part de l’autoritat competent”.
La resolució inclou extractes d’un informe tècnic de taxació pericial que acredita el seu estat de conservació i el valor econòmic actual en què s’acredita que “el valor net de reemplaçament (VRN) del catamarà Alinghi 5 en 87.544,22 euros”, si bé adverteix que, “en termes de mercat i funcionalitat, el bé presenta una obsolescència tecnològica total, manca de valor competitiu com a embarcació de regata i la seua recuperació és econòmicament inviable”. De fet, “la inversió mínima necessària per a la rehabilitació es xifra en més de 582.000 euros, quantitat molt superior al valor taxat del bé”.
Segons l’informe, “l’estat de conservació del catamarà es qualifica de greument deteriorat i estructuralment compromés, després de més d’una dècada d’abandó, sense programa de manteniment i amb danys generalitzats en bucs, aparells, pal, estructures d’unió i components essencials per a la navegació o l’exhibició pública. L’embarcació auxiliar BoatOne, inclosa en el conjunt, presenta una situació anàloga”. Així doncs, conclou que “el bé ha perdut de manera objectiva i definitiva la seua aptitud per a complir la finalitat pública que va motivar la seua afectació al domini públic, ja que no pot ser emprat per a la seua finalitat originària (exposició vinculada a un esdeveniment esportiu), ni per a usos alternatius d’interés general. En absència del seu valor històric i simbòlic, el catamarà manca d’interés per a qualsevol operador nàutic”.
En conseqüència, la resolució municipal considera que el catamarà “ha de ser desafectat del domini públic i qualificat jurídicament de bé patrimonial, per haver cessat la destinació pública que va justificar la seua afectació, així com declarar-lo efecte no utilitzable, atés el seu estat de conservació deficient que el converteix en inutilitzable per a la prestació dels serveis públics municipals o per a l’aprofitament normal d’acord amb la seua naturalesa”.
Crítiques de Compromís i el PSPV
El regidor de Compromís, Pere Fuset, posa en evidència que el destí final del catamarà Alinghi “és una bona metàfora de com la gestió del PP, a més de corrupció i deute, deixa com a herència la ferralla” i afig que es tracta “d’un avís per a navegants del que el PP pot continuar generant els pròxims anys amb la turistificació descontrolada i el seu postureig buit si no es canvia tan prompte com siga possible el rumb polític de la ciutat”. Segons denuncia, “l’Alinghi desapareixerà d’ací a poc, però el forat en l’economia que la política ruïnosa que el PP ha generat per a valencians i valencianes encara perdurarà tristament durant molts anys”.
El regidor del Grup Municipal Socialista i responsable d’Esports de l’executiva del PSPV-PSOE de la ciutat de València, Borja Santamaría, lamenta la “nul·la” gestió de Catalá en matèria esportiva i exposa que, “en compte de tornar a models fracassats i obsolets, els socialistes exigim que l’Ajuntament treballe al costat de federacions i clubs per a atraure esdeveniments reals, sostenibles i de qualitat, que posicionen València com a referent esportiu i no, una altra vegada, com a símbol del balafiament”. Sobre això, recorda que els valencians i les valencianes “també estan pagant el preu del circuit fantasma de Fórmula 1, que continua sent un solar”.
0